Fierastrau tip Roubo




Pentru că am de făcut niște proiecte mai delicate, am nevoie să despic o scândură groasă în mai multe bucăți. Până acum, procesul era destul de anevoios pentru mine: chiar folosind fierăstraie speciale pentru tăiat în lungul fibrei, o scândură lată de 15 centimetri mi se părea foarte obositor de tăiat. Cum nu îmi permit un fierăstrău panglică, am scotocit prin ungherele internetului, în căutarea unei soluții. Am găsit un design promițător, descris de Roubo în a lui L'Art du menuisier. E vorba de o lamă de fierăstrău tensionată cu ajutorul unor șuruburi în interiorul unei rame. De aici vine și denumirea englezească de 'frame saw'

După un prim experiment care nu merită amintit decât în treacăt (o chestie din lemn de brad, tăiată atât de butucănos și îmbinată atât de prost, încât lama nu reușea să stea dreaptă în tăietură), am ajuns la a doua iterație a proiectului. De data asta, am folosit lemn de eucalipt, care, fiind mai tare decât bradul, mi-a permis să subțiez membrele ramei, dându-i o formă mai suplă și mai ușor de manevrat. 


Tensionarea lamei se face cu ajutorul a doua șuruburi. Designul originar - și copiat fidel de cei care îl folosesc în zilele noastre – cere ca lama să fie prinsă de ramă printr-un manșon metalic. Asta are avantajul de a păstra intactă capacitatea lemnului de a rezista la tensiune. Aici, din grabă și din zgârcenie, am apelat la o soluție mai simplă – am tăiat fante în lungul a două șuruburi de 14, în care am prins lama cu ajutorul altor două șuruburi, mai mici. Nu știu dacă asta va compromite pe termen lung rezistența ramei, dar rămâne să vedem în timp. Deocamdată, sunt optimist.


 Cât despre lamă, ea a fost produsă de Pilana pentru fierăstraie încordate. Este subțire și are ceapraz mare, așa încât nu mi s-a întâmplat să îmi rămână prinsă în scândură. Pe de altă parte, geometria dinților nu pare să fi fost aleasă specific pentru tăiatul în lungul fibrei.

Câteva lecții învățate în urma acestui experiment. În primul rând, sunt mulțumit că am făcut acest fierăstrău. Mi se pare că este de real ajutor. În utilizare, el e prins cu ambele mâini. Poate fi pus în mișcare doar cu forța mâinilor, dar mult mai eficient este să fie făcut să avanseze printr-o mișcare în față a întregului corp. Ca urmare a acestui fapt, poziția de lucru e mai relaxată, sarcina se împarte între mai multe grupe de mușchi și, la sfârșitul zilei, te simți mai odihnit. 


Există, totuși, și lucruri de care nu sunt mulțumit. Suprafața scândurii este foarte denivelată, ceea ce impune folosirea intensivă a rindelei pentru îndreptare. În plus, poate din cauza felului cum sunt formați dinții lamei, fierăstrăul asta are tendința de a tăia neregulat. Aici intră în peisaj rindeaua-fierăstrău descrisa in postarea anterioara, care taie făgașe suficient de adânci pentru a ține lama pe drumul cel drept. Nici viteza de tăiere nu e spectaculoasă (nu e cu nimic mai rapid decât celelalte fierăstraie).


Cântărind toate avantajele și dezavantajele, aș zice că este, totuși, un experiment reușit, iar fierastraul asta va fi o unealtă utilizata destul de des.

Comentarii