După două
proiecte ceva mai ample, a venit acum rândul unuia lipsit de complexități: o ramă
de tablou. Tabloul a fost pictat de o elevă la liceul de artă, iar noi îl aveam
pe acasă de vreo patru ani, după ce îl cumpărase soția mea cu prilejul unei acțiuni
de caritate. Mi-am amintit de el după ce am terminat oglinda și băncuța de hol
și mi-am dat seama că peretele are nevoie de un accent, preferabil în forma unui
tablou cu temă rustică.
Am scos din
grămăjoara mea de lemne ultimul crâmpei de iroko, cu gândul că nuanța închisă a
lemnului va veni foarte bine în completarea liniei cromatice a tabloului.
Proporțiile mi-au fost dictate în întregime de dimensiunile tabloului, și anume
30/40 cm.Am hotărât să
folosesc o îmbinare foarte simplă, în 45o, ranforsată cu o lamelă de fag (splined
mitre joint). Pentru a-mi ușura munca, am construit două jig-uri.
Primul constă
într-o foaie de placaj pe care am prins două șipci aliniate într-un unghi
perfect drept una față de cealaltă. Asta ajută la eliminarea erorilor
cumulative care apar când încerci să tai 8 colțuri de 45o fiecare.
Al doilea jig ajută
la tăierea slotului pentru lamela de ranforsare și constă într-un rest de panel
pe care am fixat două șipci la un unghi sensibil mai mic de 90o.
Raționamentul a
fost astfel: dacă unghiul de atac, adică unghiul format de șipcă și patul
fierăstrăului circular, este de exact 45o, atunci la îmbinarea va forma un triunghi
dreptunghic.
Un asemenea unghi,
însă, e greu de realizat și atunci am preferat să introduc eu însumi o eroare, crescând
unghiul de atac, în așa fel încât să fiu sigur că la mijlocul îmbinării există
un spațiu gol, și nu un obstacol care să împiedice lamela de ranforsare să
atingă ambele colțuri.
În continuare, am
lipit segmentele și am șlefuit îmbinările, pentru a elimina orice diferență de
nivel.
Motivul zigzag-ului
pe care l-am ales pentru decorația ramei este de inspirație țărănească și l-am
preferat pentru simplitatea și discreția lui: am dorit ca rama să adauge
tabloului o sugestie de stil neo-țărănesc în plus, nu să îl sufoce cu prea
multe simboluri și să distragă atenția de la el.
În final, am
șters toată suprafața cu o cârpă îmbibată în baiț, doar cât să închidă la
culoare porii lemnului și am adăugat, ca finish, un simplu strat de ceară.
Acesta este
rezultatul final și cum arată tabloul în contextul mai larg.
Comentarii
Trimiteți un comentariu