Lemnăritul e un
hobby foarte scump. Nu doar dacă te gândești la materialele și uneltele
folosite direct, ci și din pricina mentalităților pe care le cultivă. De
exemplu, îmi vine foarte greu să mai umblu prin magazinele de mobilă. Lucruri
care înainte mi se păreau perfect acceptabile, chiar frumoase acum mi se par
urâte sau prost construite. Consecința – o casă aproape lipsită de mobilier.
Așa se face că de
fiecare dată când găsesc ceva timp liber, mă năpustesc înspre un proiect, ca să
mai adaug un obiect de strictă necesitate, pe care, dacă aș fi fost mai puțin
cusurgiu, l-aș fi cumpărat cu multă vreme în urmă.
De exemplu, abia
acum am găsit răgazul să fac o oglindă pentru intrarea în casă. Și, cum nu
putea să fie doar o oglindă pe perete, am îmbrăcat-o într-o ramă de lemn, care (nu-i
așa?) avea nevoie și de un dulăpior, care trebuia neapărat să stea lângă o
băncuță pentru încălțat și care (nota bene!) trebuia să fie în același stil ca
și cuierul neoromânesc proiectat să ocupe cealaltă parte a holului, dar pe care
nu am avut până acum nici timpul, nici banii să îl încep.
Din tot acest
lanț al slăbiciunilor a apărut proiectul SketchUp de mai jos.
Stilul
neoromânesc (sau „neo-țărănesc”?) pe care l-am ales mi-a permis să folosesc lemnul
noduros de brad care se găsește cu ușurință la magazinele de bricolaj. Am
început prin a cumpăra câteva paneluri de molid și niște cherestea rindeluită
de la Brico Dépôt, pe care le-am dimensionat la fierăstrăul de masă.
Pentru decorarea
muchiilor de la stâlpii care susțin oglinda, am folosit un element des folosit
în construcția caselor țărănești. Îmbinarea ramei de oglindă s-a făcut cu
cepuri și șuruburi.
Pentru dulăpior, am
introdus un schelet intern care să ajute la susținerea oglinzii, dar în cazul
panourilor exterioare, am păstrat vocabularul brâncovenesc, folosind arcul
trilobat. Sertarul de sus alunecă pe o șină din același lemn de brad.
Panelurile sunt
atașate de scheletul interior cu adeziv, dar și cu șuruburi mascate cu ajutorul
cepurilor de lemn. Pentru că aveam de tăiat multe astfel de cepuri, mi-am făcut
un jig: timpul pierdut încropind dispozitivul a fost recuperat deja de câteva
ori!
În continuare,
m-am ocupat de sertare și am decis că o piesă țărănească nu ar fi completă fără
niște cozi de rândunică pe ici pe colo, prin părțile esențiale.
Pentru mine, cea
mai ușoară metodă pentru a crea fundul unui sertar este să folosesc o foaie de
placaj, prinsă într-un canal tăiat la fierăstrăul de masă. Metoda funcționează
perfect atunci când îmbinarea este cea în 45 de grade (mitre joint), dar devine
vizibilă în cazul îmbinării în degete sau în coadă de rândunică. Pentru a
masca, totuși, canalul, am trasat cozile de rândunică (tails) în așa fel încât
marginile să fie pline, și nu goale așa cum se obișnuiește.
Sertarul are un
panou frontal supradimensionat, suficient de lat încât să acopere marginile mai
puțin estetice ale dulapului.
După asamblarea
finală, am colorat dulapul și rama de oglindă cu un baiț de culoarea nucului. Pe capacul dulapului am adăugat un desen geometric.
Cum se întâmplă des, graba
a stricat treaba: pentru că m-am grăbit să lăcuiesc ansamblul, am sărit peste
un pas foarte important – izolarea vopselei acrilice sub un strat protector de
vernis ori shellac. Nu mică mi-a fost surprinderea – apoi groaza și
descurajarea – când am văzut cum pensula mea se așează pe lemn îmbibată cu lac
și se ridică îmbibată cu acrilic auriu. După multe imprecații și promisiuni solemne
în forul meu interior că așa ceva nu mai fac niciodată, am încercat să mă
adaptez la situație și am curățat parțial acrilicul cu glasspapier și lână de
oțel, mergând pe ideea de vintage / distressed look. Nu sunt nici pe departe
mulțumit de rezultat, dar cum soția m-a asigurat că merge și așa, am lăsat
lucrurile așa cum sunt acum.
În final, am
adăugat două cuiere metalice și am dus oglinda la locul ei.
În total, costul
materialelor a fost de 417 RON. Ore de lucru: cca. 30.
Comentarii
Trimiteți un comentariu