Atunci când nu
ești forțat de împrejurări să îți cumperi mobila repede, ai avantajul că
descoperi în chip organic ce îți mai trebuie într-o cameră. Noi, de exemplu,
bem mult ceai după-amiaza și seara, atunci când stăm în ceea ce numim camera de
lucru, așa încât am hotărât să aducem lângă noi toate cele trebuincioase.
Până aici, am
identificat nevoia; după aceea, a trebuit găsită soluția, sau mai degrabă a
trebuit modelată o soluție, în funcție de câteva imperative.
Știam, de exemplu,
că am nevoie de un dulap, nu de o simplă masă pentru că anumite lucruri e bine
să fie ferite de praf; pe de altă parte, sunt lucruri care e păcat să fie
ascunse vederii; piesa trebuia să nu fie de dimensiuni prea mari și era
preferabil să fie suspendată, nu așezată direct pe podea. Toate astea au dus
spre o idee generală de „display case” de aproximativ 1m înălțime și 1m lățime,
prins cumva de perete. Dar aceștia nu au fost singurii factori care au condus
la forma finală a proiectului. Camera noastră este la mansardă și am decis ca
unghiul tavanului să se oglindească în construcția dulapului. Tradiția japoneză
avea pregătit un răspuns la nevoile mele în forma dulapurilor Kaidan-dansu (o
sub-specie a dulapurilor tansu), la origine concepute pentru a folosi la
maximum spațiul de sub scară, dar care au evoluat înspre o piesă de mobilier
independentă.
În fine, dată
fiind culoarea albastră a pereților și culoarea celorlalte piese de mobilier din
cameră, am ales să folosesc pentru construcție lemnul de brad lăsat în culoarea
sa naturală.
După ce am cumpărat
deja obișnuitul panel de brad, am dimensionat și etichetat toate componentele.
Construcția
carcasei se bazează pe două tipuri de îmbinări – soliditatea cozilor de
rândunică pentru colțuri și simplitatea falțurilor pentru restul punctelor de
contact. Pentru ușurință, falțurile au fost tăiate primele, cu ajutorul
fierăstrăului de masă.
Anticipând că voi
folosi nu numai în acest proiect, dar și pe viitor, foarte multe cozi de
rândunică, am hotărât să îmi ușurez munca apelând la setul produs de cei de la
Veritas, constând într-un ghid magnetic pentru unghiul de 1:8 și un ferăstrău special,
cu lamă lată. Am marcat în același timp, conform instrucțiunilor din ghid,
ambele părți ale îmbinării și le-am tăiat cu fierăstrăul.
Trebuie spus că întreg
procesul este mult mai rapid pe calea aceasta, iar rezultatele mult mai
consecvente.
Asamblarea mi-a
dat ceva bătăi de cap, dat fiind numărul destul de mare de piese, dar la final
carcasa arăta așa.
Chiar dacă sertarele
sunt de dimensiuni mici și probabil că o îmbinare cu cepuri ar fi fost
suficient de puternică, am preferat să folosesc și aici cozile de rândunică, ba
chiar am trecut la nivelul superior, de half-blind dovetails. Partea unde am
avut cele mai multe emoții a fost tăierea feței sertarelor: dat fiind că
grosimea totală a lemnului este de 18 mm, iar lungimea cozilor nu putea fi mai
mică de 13 mm, rămâneau la tăiere doar 5 mm, prin care este foarte ușor să
treci cu dalta în numai un moment de neatenție. Am rezolvat în parte problema
susținând fibra cu ajutorul unei alte scânduri. În fotografie se pot vedea, de
la stânga la dreapta, toate cele trei etape: definirea limitelor cu ajutorul
fierăstrăului, eliminarea resturilor cu ajutorul dălții și forma finală.
Sertarele alunecă
pe niște șine din lemn de fag (nu mai știu din ce proiect anterior mi-a rămas o
riglă de 18 / 5 mm), pentru care trebuia făcut un locaș în laturile sertarului.
Pentru asta, am folosit freza cu un cap de tăiere drept.
Pentru spate, am
crezut că economisesc timp folosind o îmbinare falț, dar socoteala de la
planșetă nu s-a potrivit cu cea din atelier: dintr-un motiv sau altul
dimensiunile nu s-au potrivit și am sfârșit prin a pierde mai mult timp tăind
și potrivind din aproape în aproape decât dacă aș fi folosit cozile de
rândunică. „Leneșul mai mult aleargă”, zice un proverb și „dă, Doamne, mintea
românului de pe urmă” vine altul să pună sare pe rană.
Alt moment cu
emoții a fost potrivirea șinelor. În cazul sertarelor cu față dublă (false
front), e foarte ușor, dar în cazul de față, toleranțele erau cu mult mai mici.
Am găsit, în cele din urmă, soluția de a fixa inițial șinele cu bandă
dublu-adezivă, lăsând pentru final fixarea definitivă cu șuruburi.
Pentru uși, am
vrut să adaug niște elemente decorative mai puternice. Am optat pentru o
îmbinare ușor de realizat, dar suficient de puternică, splined mitre joint,
unde elementul de legătură este din lemn de iroko, ales special pentru a crea
un contrast cromatic puternic.
Locașurile pentru
balamalele mici, cromate, au fost tăiate cu ajutorul dălții.
La final, am
fixat în cadrul astfel alcătuit o foaie de placaj de 4 mm, pe care am lipit
două imagini scoase la imprimantă.
Prima este o
redare caligrafică a cuvântului Zen,
forma budismului cea mai răspândită în Japonia, și care pune accent pe meditație
și reflecție, influențând puternic ceremoniile ceaiului.
A doua este o stampă de Utamaro, reprezentând-o pe Okita, o geisha ce duce un serviciu de ceai.
Pentru că
sertarele mi s-au părut un pic prea simple în comparație cu ușile, le-am
decorat și pe ele cu caractere japoneze, și anume cele patru virtuți care
guvernează ceremonia ceaiului în Japonia: armonia (和 wa), respectul (敬 kei), puritatea (清 sei) și serenitatea (寂 jaku).
Asamblat, lăcuit
și așezat pe perete, dulapul arată cam așa:
Așa arată după ce
l-am umplut cu toate cele care îi erau menite.
Pe lângă ceaiuri și cele trebuincioase
în prepararea lor, dulapul încă mai avea ceva spațiu, pe care l-am umplut
grabnic cu cărți (cele cinci identice sunt exemplarele din cartea mea, 'Eastern
Asia Minor in Hellenistic Times. An Experiment in Cultural Hibridity', pe care nu am apucat să le împart încă
prietenilor).
În fine, aceasta
este o fotografie ceva mai largă, pentru a putea vedea cum arată dulapul în
context.
Comentarii
Trimiteți un comentariu