Un prieten a
devenit de curând tătic și, în ziua fericită, a adunat mai multe obiecte care
să amintească, peste ani, despre cum era lumea noastră în acel moment. Toate
acestea trebuiau găzduite undeva și, știindu-mi pasiunea, m-a rugat să îi fac o
cutie din lemn. În afară de dimensiuni și de rugămintea ca pe capac să scrie
„Cutia lui Matei”, nu am primit alte sugestii privitoare la stil sau elemente
decorative, așa încât am fost pe deplin liber în a concepe și construi ceva.
Pentru că este
vorba de un obiect ce va trebui să reziste mulți ani de acum înainte, am știut
de la bun început că voi folosi îmbinarea în coadă de rândunică. În continuare,
pentru că proporțiile mă duceau cu gândul la stabilitate, durabilitate, chiar
maiestuozitate, m-am decis ca stilul să fie de inspirație antică.
De aici, ideile
au început să curgă. Pe părțile laterale am introdus câteva arcuri boltite, la
fel ca cele pe care latinii le-au folosit în construcția apeductelor. Numărul arcadelor
are și el o semnificație: 15 mici și 7 mari simbolizează data de 15 iulie, când
s-a născut Matei.
Cum scrisul era
omniprezent în lumea romană, l-am integrat ca element decorativ în sine și i-am
dat loc de cinste. El apare nu numai pe capac, ci și pe partea din față a
cutiei. Acolo, am pus câteva versuri din Vergilius, unul dintre foarte puținii
poeți pe care îi gust.
Inițial, am luat
în calcul să cioplesc literele direct în lemn. Totuși, date fiind dimensiunile
relativ reduse ale scrisului și colecția încă restrânsă de dălți pe care o am,
riscul de a da greș era foarte mare. Așa se face că mi-am luat inima în dinți
și am călcat tradiția în picioare, mergând la Atelier 13, un atelier de tăiere
cu laser.
Pentru unii, asta
e încă tabu, o capitulare a meșteșugului în fața mașinii lipsite de emoții. Totuși,
în ceea ce privește lemnăritul, eu unul sunt orientat spre produs, nu spre
proces. Dacă o mașină reușește să facă într-o oră ceea ce eu aș fi făcut cu
mâna în – poate! – două zile, nu am o problemă morală să apelez la mașină. Cred
că există, însă, o graniță dincolo de care meșteșugarul nu are voie să treacă. Nu ai voie să devii prizonierul mașinii. Este o capitulare să folosești mașina chiar și atunci când
aceasta produce lucruri mai proaste decât ai putea să faci tu singur, sau să
abandonezi o idee doar pentru că mașina pe care o ai nu este în stare să o pună
în fapt.
Dar să revenim la
construcția cutiei. Lemnul pe care l-am încercat de data aceasta este cel de
tulipan, Liriodendron tulipifera, un lemn din America de Nord. Deschis la
culoare, ușor, dar și foarte rezistent, se rindeluiește cu ușurință și capătă o nuanță
caldă atunci când e dat cu ulei.
Am făcut tot
posibilul ca scândurile să fie tăiate în secvență, așa încât fibra să aibă
continuitate de jur împrejurul cutiei.
Când am ajuns la
tăierea cozilor de rândunică, am folosit un căpătâi de scândură pentru a
încerca mai multe dimensiuni și grupări, până am ajuns la un rezultat
mulțumitor.
Pentru capac, am
folosit tehnica de floating panel, cu îmbinări în 45 de grade ranforsate cu o
lamelă din lemn de iroko.
Pentru a mă
asigura că îmbinările sunt perfecte, am folosit un jig: fierăstrăul circular nu
a tăiat așa cum mă așteptam, așa încât am construit un unghi perfect de 90 de
grade, în care am așezat cele două segmente, după care am mai tăiat o dată
îmbinarea cu ajutorul unui fierăstrău Veritas foarte fin. Rezultatele vorbesc de
la sine.
Elementele din
placaj furniruit cu cireș pe care le-am tăiat la Atelier 13 sunt scufundate în locașuri
tăiate cu freza și îndreptate, acolo unde a fost cazul, cu dalta.
Balamalele
întregesc impresia generală, și prin culoarea de bronz patinat, și prin forma clasică.
După un strat de
ulei, unul de lac și unul de ceară, cutia lui Matei este gata să fie dăruită.
Pure dead brilliant!
RăspundețiȘtergerePure dead brilliant!
RăspundețiȘtergere